Cu sensibilitate, despre viata în asteptarea mortii

Un text frumos si sensibil in Dilema Veche

http://dilemaveche.ro/sectiune/dilemablog/articol/teptarea

Autoarea: Ana Maria  Sandu, despre Matei Calinescu si ultimul sau jurnal.

Extras:

„La 74 de ani i se descoperă ( e vorba de M. Calinescu) un cancer și viitorul devine din ce în ce mai incert. Așteptarea aceea, presimțită inițial, se transformă în ceva palpabil: o gură de lup care stă la pîndă. Sfîrșitul e ceva stupid de concret. Antrenamentul pentru ziua de mîine, care nu se știe ce va aduce, și nici cînd o să fie ultima, îl face să noteze de multe ori: one day at a time.

Amintirile pot să amortizeze frica, iar scrisul salvează timpul care a mai rămas. O viață de om înseamnă deopotrivă întîlniri, despărțiri, locuri, oameni dragi, cărți.

Citesc bucăți, după care simt nevoia să mă opresc. Am senzaţia că am eu însămi nevoie să-mi iau un răgaz, să las notațiile lui să se așeze. Să-mi trăiesc propria așteptare, cu care, din păcate, n-am fost niciodată într-o relație prea bună.

Mă uit pe stradă și mă gîndesc că mulți dintre oamenii pe lîngă care trec, fără să-i cunosc, așteaptă niște vești. De un fel sau altul.

Mă întîlnesc cu o amică care îmi povestește despre perioada prin care trece. Mama ei e bolnavă și ei se prăbușesc în timpul care i-a rămas și pe care suferința l-a avariat instantaneu. Se lasă în picioare și neputința te sleiește de puteri. Lectura mea de acum mă ajută s-o înțeleg puțin mai bine. Îi spun asta, habar n-am dacă mai contează.

Încerc să nu mă las copleșită și mă gîndesc la așteptările mele. Mici și vitale. Nu pot să-mi scot din cap acel one day at a time. Mă urmărește ca o umbră senină și gravă.”

Matei Calinescu a fost conferentiar la catedra de literatura universala, in vremea indepartata a studentiei mele la Bucuresti.

Lasă un răspuns

