Ioan Botezatorul, o figura universala

Jésus et Jean le Baptiste

Împrumut câteva gânduri dintr-o meditatie a lui Lanza del Vasto, cu titlul: „Sf. Ioan Botezătorul şi Biserica nevăzută” (conferinţă la Paris, 31 oct.1947)

  • Un sfânt care ocupă, în Evanghelii şi în viaţa Bisericii, un loc unic: „cel mai mare dintre fiii oamenilor”; „martor al Luminii”, a cărui naştere, cu şase luni anterioară celei a lui Hristos, se petrece la porţile verii, când zilele încep să descrească, tot aşa cum, după Naşterea Domnului, încep să crească… amândoi fiind înveşmântaţi în semnificaţii solare, prezente în misterele egiptene, în miturile Greciei şi Caldeii. „ El trebuie să crească, iar eu să descresc” poate avea această semnificaţie cosmică.
  • Cel mai mare dintre sfinţi, aşezat de Biserică înaintea Apostolilor şi imediat după Arhangheli nu este şi nu a fost vreodată creştin. L-a recunoscut pe Hristos, L-a botezat, I-a adus mărturie… dar, nu L-a urmat !
  • „Ioan Botezătorul e o figură universală, figura Profetului, a Ascetului şi a Sfântului, a Maestrului spiritual independent”.
  • Independenţa lui Ioan nu înseamnă însă nici erezie, nici revoltă, nici eroare; iar Iisus i-a acceptat-o. Am şi alte oi, care nu sunt din staulul acesta (In 10,16).
  • „Face parte din învăţătura Bisericii şi o ştim bine, alături de Biserica vizibilă mai este şi una nevăzută, formată din toate oile „din alte staule” şi care se vor regăsi împreună „la sfârsit”.
  • Dacă refuzăm să afirmăm superioritatea religiei noastre, nu e din lipsă de fervoare ori de credinţă, ci din discreţie, şi pentru că nu credem nici în legitimitatea nici în eficacitatea discuţiilor. Nu credem că este aici loc de discuţie, pentru că nu poţi fi parte la proces şi judecător în acelaşi timp; aici Dumnezeu singur judecă şi trebuie să ne încredinţăm Lui. Nu credem că discuţiile, cu excitaţia care le însoţeste, folosesc la ceva, pentru că vorbăria coboară la nivelul opiniilor personale ceea ce ţine de credinţă şi sunt o insultă pentru reculegerea şi smerenia ce, singure, îngăduie misterelor să-şi revele sensul în noi şi într-alţii.
  • Hristos nu ţine de nici unul din tipurile de avataruri hinduiste ori buddhiste. Nu credem în El numai din pricina frumuseţii, adevărului, dreptăţii doctrinei Lui. Ci din pricina naturii Lui, iar primul aport al învăţăturii Lui este faptul că s-a născut, aşa cum moartea sa pe Cruce este în sine o învătătură mai importantă, mai semnificativă decât cele mai importante şi mai semnificative dintre cuvintele rostite de El. Hristos este El Însuşi Cuvânt, nu cineva care „vorbeste vorbe”, nici cineva care repetă vorbe. Este El însuşi a rostit şi zis, Dumnezeu Îl zice, Îl vrea, şi L-a suscitat. Nu printr-un act al voinţei sale de om s-a lipit Hristos de Dumnezeu, şi nu se poate spune nici că s-a predat pe sine ca să devină canal sau purtător de cuvânt al lui Dumnezeu. Înainte chiar de a fi zămislit, înainte de a avea voinţă ori gândire sau vreo dorinţă oarecare. Propovăduirea Lui începe dinainte de naştere, când Ioan saltă de bucurie în pântecele Elisabetei, recunoscându-L. Iar mesajul, Hristos şi l-a transmis prin întreaga-i viată, prin toate gesturile, miracolele, viaţa de după moarte, şi viaţa dinainte de nastere, căci a zis, despre sine : Înainte ca Avraam să fie, Eu sunt. Iar prin gesturile şi cuvintele pe care îi place să le inspire tuturor celor care se concentrează, se lasă inspiraţi, tuturor credincioşilor, convertiţilor, prin tot ce aduce la viaţă prin oile din toate stânele care se vor regăsi, la urmă, într-o singură turmă. (Commentaire de l’Evangile, Denoël, 1951, p. 327-328).

Hristos, polul Binelui spre care converg, spiritualizându-se, Materia, Universul, Umanitatea.

Dumnezeu din Dumnezeu, Dumnezeu adevărat din Dumnezeu adevărat, Lumină din Lumină.

Doamne Iisuse Hristoase, Tu eşti Calea, Adevărul şi Viaţa.

Eşti Viaţa, şi Învierea.

Eşti Păstorul cel bun, şi Lumina.

Doamne Iisuse, Tu eşti în noi

iar noi suntem în Tine şi în Tatăl.

Amin.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.